De Leningrad codex

God heeft tien namen bij de Hebreeƫn:

1. De eerste naam van God bij de HebreeĆ«n is ā€˜El’, die de zeventig vertalen als ā€˜God’, en Aquila, die haar etymologie volgt als ā€˜Schiros’, dat wil zeggen: ā€˜Sterke’, omdat Hij aan geen enkele zwakheid onderworpen is, sterk is en alles kan doen.

2. 3. De tweede naam is ā€˜Elohim’ en de derde ā€˜Eloï’, die beiden overeenkomen met het Latijnse woord ā€˜God’. Het is een Latijnse vertaling van de Griekse naam, want God in het Grieks: ā€˜Theos’ betekent: ā€˜phobos’, dat wil zeggen: vrees. Hiervan heeft men de naam ā€˜God’ afgeleid, omdat Hij degenen die Hem aanbidden vrees inboezemt. God is om eigenlijk te spreken de naam van de Drie-eenheid, en Hij komt toe aan de Vader en aan de Zoon en aan de Heilige Geest. Ook de andere kwaliteiten die in de namen van de Heere vervat zijn hebben betrekking op de Drie-eenheid.

4. De vierde naam is ā€˜Zebaoth’, die de zeventig vertaald hebben als ā€˜van de krachten’, en Aquila door ā€˜van de legers’, dat wil zeggen: ā€˜Heere, die meester van alles is’.

5. Eljoenai, de vijfde naam, betekent ā€˜Allerhoogste’, omdat Hij boven de hemelen is, zoals van Hem geschreven is: de heerlijkheid van de allerhoogste Heere, omdat Hij verheven is boven de hemelen, Psalm 113:4.

6. De zesde naam is ā€˜Ehyeh asher Ehyeh’, dat wil zeggen: ā€˜die is’ of: ā€˜Ik ben die Ik ben’. Waarlijk alleen God, omdat Hij eeuwig is, dat wil zeggen: omdat Hij geen begin heeft, verdient de naam van ā€˜Wezen’ bij uitnemendheid. Deze naam werd aan Mozes geopenbaard door een Engel. Toen hij de naam vroeg van degene die hem beval om het volk te gaan bevrijden van het juk van de Egyptenaren, toen werd hem geantwoord: Ik ben degene die is, en: gij zult tegen de kinderen IsraĆ«ls zeggen: diegene die is heeft mij tot u gezonden, Ex. 3:14.

7. De zevende naam is ā€˜Adonai’, wat men in het algemeen weergeeft als ā€˜Heere’, omdat Hij heerst over elk schepsel, of omdat elk schepsel onderworpen is aan Zijn heerschappij. Hij wordt dus ā€˜Heere’ en ā€˜God’ genoemd, hetzij omdat Hij over ons regeert, hetzij omdat Hij door allen gevreesd wordt.

8. De achtste naam is ā€˜Jah’, die gebruikt wordt om alleen ā€˜God’ of ā€˜Heere’ aan te geven, en die ook weerklinkt in de laatste lettergreep van ā€˜Halleluja’.

9. De negende is het Tetragram, dat wil zeggen: de vier letters, die in het Hebreeuws gebruikt worden om God het specifiekst aan te wijzen, en die men voor onuitsprekelijk houdt. Zij is samengesteld uit de letters: ā€˜Jod’, ā€˜He’, ā€˜Vau’, ā€˜He’ en wordt bij de HebreeĆ«n weergegeven als ā€˜Adonai’, wij zeggen ā€˜Heere’. Sommigen die dit niet begrijpen, vanwege de gelijkenis van de tekens, en omdat zij het in Griekse boeken vonden, hebben de gewoonte om ΠΙΠΙ te lezen. Hij was geschreven, zegt men, op een gouden plaat, bevestigd aan het voorhoofd van de hogepriester. Over deze naam drukt de wet zich als volgt uit: afdruk van een zegel, heiligheid voor de Heere, Ex. 28:36. Men kwalificeert die naam als onuitsprekelijk, niet omdat die niet uitgesproken kan worden, maar omdat de gedachten en het verstand van de mens die naam op geen enkele manier kunnen definiĆ«ren. Daarom kan men niets zeggen wat zij waardig is, omdat zij onuitsprekelijk is.

10. ā€˜Shaddai’, dat wil zeggen ā€˜Almachtige’, is de tiende naam, en God wordt zo genoemd omdat Hij alles kan, maar ondertussen doet wat Hij wil, en niet duldt wat Hij niet wil.


Vertaald uit het Frans, uit: Œuvres complĆØtes de saint JĆ©rĆ“me, tome quatriĆØme, Paris 1878.


Door Hieronymus

Hieronymus van Stridon (332 - 420) is ƩƩn van de meest geleerde kerkvaders, en tevens ƩƩn van de weinige kerkvaders die het Hebreeuws machtig was. Hij is het meest bekend om zijn Latijnse Bijbelvertaling: de Vulgaat, die tot in de 20e eeuw gebruikt is in de Roomse kerk. Verder is hij bekend vanwege zijn Bijbelcommentaren, zijn brieven en de soms hevige twisten die hij daarin voert.